MASAK NASI!!!!



      Bestkan nasi kat atas....saya bukan nak cerita cara2 nak buat nasi mcm kat atas tu...saya cuma nak bagi petua mcm mana nak masak nasi  dan cara nak menggatasi masaalah nasi telajak masak ( hagus) . kalau nak sukat air tak nak bagi nasi keras guna cawan yang sukat beras atau boleh guna jari untuk menyukat air....
       Bagi saya, saya lagi suka sukat menggunakan cawan yang menyukat beras kerana senang....contoh...katakan beras 3 cawan air 4 cawan.  lebihkan 1cawan....bg sapa-sapa yang tak suka makan nasi keras boleh cuba cara ni....
       Bagi yang masak menggunakan dapur gas pula, kalau nasi "terlebih masak"( hagus ) ia menggeluarkan bau yang kurang menyenangkan hidung kita....jadi saya syorkan supaya kita gunakan arang.  arang boleh menyahkan bau tadi....basuh dahulu arang tadi, masukkan dalam periuk...lama kelamaan bau yang hangit tadi berangsur hilang.....letak daun pandan pun boleh.......BAGI SAPA2 YANG NAK KONGSI , SILAKAN...JANGAN MALU AND SEGAN...............

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Masak dadih

Salah Faham!!!!!!!!!!!!!!

Movie Best