Catatan

Tunjukkan catatan dari September, 2010

Cantiknya Seorang Muslimah :D

assalamualaikum..................hai semua....!!!!!!!!!!!

oleh Mia Nursofiya Abdul Rahman Awalnya aku tidak percaya diri, Dengan pakaian yang tertutup rapi, Kawan-kawan berkata aku tidak trendy, Tapi papa kata aku kelihatan cantik begitu pun mama.
Wahai kawan yang bermimpi sanjungan, Cantik bukan bererti buka-bukaan, Cantik bukan bererti selalu berdandan, Dan cantik bukan bererti puja-pujaan.
Kuhulurkan jilbabku hingga terasa damai dihati, Kulonggarkan pakaianku sehingga tertutup bentuk tubuhku, Kulakukan semua itu demi cintaku pada Rabbi-ku, Dan kuberbisik didalam hatiku, 'Semoga Engkau bahagia melihat diriku.'
Andai semua orang memahami, Cantik bukanlah ukuran, Tapi cantik hati memikat semua orang, Dan yang utama berbudi-pekerti, Seperti yang Rasul contohkan...
Aku ingin menjadi yang terbaik buat Rabbi-ku Anak terbaik buat keluargaku, Isteri yang setia buat sang suami, Ibu contoh buat putera puteriku....

Pramugari Koma di tanah suci...

assalamualaikum........hayatilah cerita ini dan ubahlah diri kita ke jalan yg di redhaiNYA...... oleh Mia Nursofiya Abdul Rahman pada pada 26hb September 2010 pukul 6.59 ptg Untuk renungan bersama ......

Selama hampir sembilan tahun menetap di Mekah dan membantu ayah saya menguruskan jemaah haji dan umrah, saya telah melalui pelbagai pengalaman menarik dan pelik. Bagaimanapun, dalam banyak-banyak peristiwa itu, ada satu kejadian yang pasti tidak akan saya lupakan sampai bila-bila.
Ianya berlaku kepada seorang wa nita yang berusia di pertengahan 30-an.Kejadian itu berlaku pada pertengahan 1980-an semasa saya menguruskan satu rombongan haji. Ketika itu umur saya 20 tahun dan masih menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah. Kebetulan ketika itu saya balik ke Mekah sekejap untuk menghabiskan cuti semester.
Saya menetap di Mekah mulai 1981 selepas menamatkan pengajian di Sekolah Agama Gunung Semanggol, Perak. Keluarga saya memang semuanya di Mekah, cuma saya seorang saja tinggaldeng…

Roti Jala dan Kari Ayam :)!!!!

assalamualaikum........haiiiii

hari ni kita nak kongsi resepi baru dng kalian..........tapi takdala sedap sngt...huhuhu....
kita pun baru pandai masak.......klau nak tahu sedap ke tak...kalian mesti cuba resepi ni....

bahan2..
1kg tepung gandumminyak masakair suam -hingga bacuhan tak cair dan tak melekat3 biji telursedikit garampewarna kuning @sedikit kunyitcara masak...
masukkan kesemua bahan dan kacau sampai sebatiunt memastikan tepung sebati , ambil acuan dan perhatikan semasa membuat putaran di atas kuali tidak putus.....anda boleh masak menggunakan kuali biasa @ kuali non stikchidangan ini boleh buat hidangan rumah terbuka ni,.....hihihi

kari ayam mcm biasala......tahukan...........tak payah kita nak tulih kat cni ya...........semua orang dah pandai.........


Anak......Pasaraya!!!!!!!

Imej
assalamualaikum........
bila pergi pasaraya kalau tak ade mainan kat tanggan anak2 tak sah kan... walaupun kecil mesti kena beli....huhuhu.... anak2 sekarang dah pandai, tak nak yang kecil2 ni , mesti nak yg besar2. die main ambil je harga kita yg bayar....senang2 anak2 sekarang........ bile nak pegi pasaraya aku mesti cakap awal2 kat aiman, masuk pasaraya tak de mainan,bunyi pasaraya semue janji ok je....tp bila dah masuk mulela star perangai........menangis pun ade, meraung2 nak kan mainan,.......huhuhu pening di buatnye......bijak betul budak2 ni kan....... ini baru sedikit....kalau bawa anak2 ke pasaraya macam2 gelagat yang boleh kite lihat........warne dan bentuk mainan itu sendiri yg menarik perhatian anak2 untuk memiliki permainan tersebut........


bukan setakat anak2 suka mainan macam ni, orang dewase pun suke mainan macam ni..ade yang sanggup habiskan duit semate2 nak dapatkan mainan kesukaan mereke...jadi jangan salahkan anak2 bile die orang buat perangai........hihihi....bye...samb…

Nafas yang terakhir ;(

Imej
assalamualaikum.....  hai..... saya nak kongsi kesedihan sahabat yg kematian ibu tercinta...  pd raya ke3........  dia tel  minta tolong...kita ingatkan dia nak gurau.......kita pun bguraulah  sekali dia cakap mak dia dah takda buat selama2nya...  ape lg terkejutla kita org........ingatkan dia tipu...  sbb mak dia tak da sakit ape2 pun...  sebelum arwah meninggal , arwah sempat pesan suruh sahabat ni jaga adik2 dia...  nak jadi cerita , anak2 ni masih punya ayah tp nama je ade ayah..  tak pernah ambil tahu akan kebajikan anak2...  masa arwah meninggal si ayah ade dtg...tp unt tunjuk muka aje...  pahtu blah....tak tnya mcm mana nak setelkan pasal anak...  kebajikan anak jauh sekali...ape punya ayah ni kita pun tak tahu nak cakap...  bila sahabat cerita akan kesusahan beliau...kita rasa bersyukur punya ayah yg bertanggunjawab...  terhadap keluarga.......beliau ade cakap kesusahan yg beliau hadapi..  tp kita hanya mampu beri nasihat and beri semangat unt beliau teruskan hidup...  dan tempat beliau melepa…

warkaf buat PM!!!!!!!!!!!!!!!

 assalamualaikum........
maaf kata2 ini saya ambil dr satu risalah......



Buat Datuk Seri yang sedang bercuti, 
bercuti pula di luar negeri,
doa semoga diselamat Ilahi,
bahagia bersama anak isteri.

Datuk Seri yang sedang bercuti,
bercuti di mana tidak diketahui,
sedang rakyat susah sana sini,
datuk pula bercuti di luar negeri.

Cuti-cuti Malaysia kempen diberi,
rakyat jelata jangan membaziri,
semua ada di Malaysia ku cintai,
tapi Datuk Seri bercuti di luar negeri.

Tatkala Datuk sedang romantis bercuti,
hadiah 5 dalam 1 telah diberi,
minyak gula dan gas ditarik subsidi,
katanya, bukan harga dinaiki,
tapi penyelarasan subsidi.

Rakyat kampung diam sepi,
memikir apa makna penyelarasan subsidi,
sedang kabinet tersenyum hepi,
rakyat telah ditipu lagi,
sedang PM bercuti di luar negeri.

FDI merudum diam la diri,
Tib-tiba adik Datuk Seri bagi pendapat sendiri,
apa dia tau hanya ceo CIMB,
nak jadi juru cakap Datuk Seri,
kepimpinan dinasti Najib al-Maliki.

Tembelang PKFZ sudah dijumpai,
Cina MCA kepala pencuri,
sedang Umno dit…

2 minggu cuti!!!!

salam........
assalamualaikum.......

hai...amacam cuti 2minggu?  best tak .....mesti bestkan...
 bila bab cuti sapa tak best....nak masuk keja bru rasa nak demamlah, itulah ,inilah............
 saya tak maksudkan orang lain , saya la tu........klian semua mesti bsemangatkan nak keja @ nak belajarkan setelah lama bcutikan,kan,kan.................
 walau apa pun kita harus gembira  dng  kerja kita,...
 tanpa kerja kita tak boleh makan , buat itu ,buat ini,...
 tanpa wang juga kita akan rasa terhina dr masyarakat sekeliling...
 cuti 2minggu rasa rindu pula pd anak2 ku...
 tak sabar nak tunggu hari esok menjelma....
 oohhhh anak2ku....
 cuti 2minggu bnyk juga kerja yg tertangguh kat cni.,......
nak tak nak kena buat juga semalam....
kena habiskan kerja2 rumah......
 kalau tak tak tahu nak cakap........
 oklah sampai kat cni dulu lah nak kita konsikan....
byeeeee...............

ziarah menziarahi sanak saudara<>;D

Imej
hai........ assalamualaikum....semua.... jumpa lagi kitakan...hehehe..... syikin nak kongsi cerita  masa kita orang pergi beraya rumah saudara mara kita orang.. nak tahu jangan kemana2....tunggu........... sibuk nak susun bata yg belum siap tok mek buat rumah sambil2 main bunga api....hehehe keluarga ayah chik datang berhari raya rumah abang dia( rumah kita orang) rumah atok kat paloh kelantan ....rumah ni belum siap sepenuhnya... rumah baru katakan....huhuhu rumah tok beraya di rumah ayah da.... suami n abang ipar......... tuan rumah.... jem yg tak boleh makan dng roti...huhuhu  kesesakan jln raya ....hari raya ke3........ ini dari sebahagian dr koleksi yg sempat d ambil...

DuiT RaYa!!!!!!!!!!!!!

Imej
hai......assalamualaikum............
macam mana persiapan raya wahai saudara2ku sekalian....  kalau dah , alhamdulillah di ucapkan...  kalau yg blum ...jng pening  sambutlah hari raya dng seadanya...  persiapan unt anak n suami pasti dahkan..  tp  persiapan diri dah ke blum???  setiap kali raya kalau yg 1 ni takda  pasti tak sahkan....  ape ya??? jeng jeng jeng...  DUIT RAYA!!!!  hahaha....wajib ada.. ini duit raya aiman...  puasa blum habis dah dapat...  untung jd budak2 nikan ... kita yg dah dewasa ni takda ke org nak kasi..  hihihi.... cgu dia kasi n mak kawan dia kasi ni duit yg bakal masuk sampul  ini untuk budak2 yg bertandang ke rumah di hari raya...
ini untuk anak buah n adik-adik yg  belum kahwin n masih blajar (bujang yg keja x dapat) huhuhu....
 ini untuk ke2 orang tua kami... orang tua tetap ada....  saya je takda huhuhu....  sedihnya...nak gokkkkk...uwaaaaaaaa...  tp tak terasa sngt sebab dah sediakan awal2 lg walau apepon kami sekluarga nak ucapkan  SELAMAT HARI RAYA PADA SEMUA UMAT ISLAM  KERNA BERJ…

MEE KARI !!!!

Imej
hai ......assalamualaikum.............

hai jumpa lg....hari ni kita mnak masak ape ya unt buka puasa????  haah ...ape kata kita masak mee kari...  ehm...ok jugakan...  takdalah makanan berat hari2kan... rasanya saya nak masak mee karilah hr ni....muktamad....  fustop....huhuhu....  jum masuk dapur.... BAHAN2

 mee kuning  5ketul ayam 4biji bawang merah- bland  3biji bawang putih- bland sedikit halia- bland santan cili boh rempah kari rempah ratus  serai  sedikit belancan fish ball fish cake udang kerang gula melaka / nise(bahasa kelantan) perasa secukupnya
ULAM.... sawi-celur limau kasturi- hiris telur-belah 4 taugeh -celur
CARA MEMASAK........ 1) mee di celur n toskan.. 2) panaskan minyak ,masukkanbahan bland,kacau naik bau, masukkan cili boh, kacau smpai kluar minyak, 3) masukkanrempah kari, serai belancan,gula melaka,kacau ... 4) masukkan santan,ayam yg telah d potong halus, kerang , udang, fish ball, fish cake, kacau..  5) apabila dah gelegak masukkan perasa kacau lg....biarkan ayam benar2 masak . 6) sedia unt di hi…

keluargaku>>>>>>::)

Imej
hai...........assalamualaikum...............

ini lah keluarga ku.hanya ber3 je,....tak tahu bila nak mnambahnya.hihihi......teringin nak ada anak ramai...tp...  takda rezeki lagi....ALLAH ingin menguji akan diri ini...aku redha akan kekuasaannya.......  kehidupan ku tak pernah sunyi walaupun aku tak punyai anak yg ramai....  namun aku masih bahagia bersama suami tercinta n anak yg penyeri hidup kami.....
aku suka masak sbb suami n anak suka makan.....masak lah ape2 je , pasti tak membazir.....licin......hihihi  mcm baguh sngat masak.....hihihi....sbenarnya tak lah pandai sngt masak....  main capak2 je ramuannya....kebetulan kena pd selera tekak kita org kot....  (perasan baguh)..huhuhu
 setiap kli bday pasti ada hadiahnya   (takda lah mcm ni bnyknya hadiah)   ....  yg pling bnyk anakku lah ....  dia sorang....minta ape je pasti hr tu akan dapat punyalah....  hr tu je...hr lain jangan harap klau nak kena blaja betul2....janji anak dng abahnya...  teringin nak mcm ni ...anak ramai...tp......  takda r…

NASI MINYAK!!!!!!!

Imej
hai........assalamualaikum...

  bahan2 nasi

beras
 kayu manis
 bunga cengkih
 majerin
 3sudu sos cili
 3sudu sos tomato
  2biji bawang merah  ~bland
 2biji bawang putih~~bland
 sedikit halia~bland
 2 sudu susu pekat manis
 3 sudu oren jus
 daun pandan

 cara memasak.....  nasi  1) toskan beras yg telah di cuci
2) panaskan periuk , masukkan majerin,tumiskan bahan2 bland , masukkan rempah,sos cili n tomato
 kacau naik ...
 3)masukkan susu, oren jus air n beras...masukan daun pandan n kacau, tutup periuk,...tunggu smpai masak..

bahan2 gulai  1ekor ayam
 2biji santan
 bawang merah ~dbland
 bawang putih ~dbland 
 halia ~dbland
 rempah ratus
 kerisik
 kari
 gula melaka/ nisang
 perasa secukupnya

 cara masak gulai......
1) tumis bahan bland , naik bau , masukkan cili boh,kacau...
 2) masukkan rempah kari, rempah ratus, kacau..
 3)masukan kerisik, ayam, gula melaka, kacau....
 4)masukkan santan  n perasa...kacau sampai gelegak.....
 5) sedia unt dihidangkan..........
 acar  timun
lobak~ hiris nipis bawang merah di hiris
 lada bes…