Catatan

Tunjukkan catatan dari Julai, 2010

IBU......

Imej
ibu.......
 terima kasih kerna izikan aku melihat dunia ini........ terima kasih membenarkan diri ini  bernyawa...  terima kasih menghalalkan diri ini santap susu mu ...  terima kasih izinkan aku tinggal dirahim mu... 9 bulan 10 hari...  ibu.......  aku tau kau penat dengan telatah dan ragam ku...  kau masih tersenyum walaupun badan mu lesu...  kau masih boleh ketawa walaupun kita miskin...  ibu.....  untuk anak mu ini kau sanggup bertopikan matahari berhujankan ribut dan petir untuk mencari sesuap nasi...  kau sanggup bersengkang mata  menemani anakmu mentelaah ilmu...  kau berikan anakmu ini kasih sayang yang tak ternilai harganya..  tidak lekang di bibirmu akan namuku ini didalam doa mu...  ibu.... kau sanggup sembunyikan penyakitmu...  walaupun keadaan mu tenat...  sedikit pun kau tidak ingin resah gelisah di hati anakmu...  kau tanggung seorang diri ....  hingga akhir nyawa kau ibu , masih lagi rahsiakan dariku.  terkilan hati ini ibu disaat akhir  tidak dapak ku bahagikan mu...  kenapa IBU,,,kenapa d…

teman!!!

Imej
teman....
resah hati ini bila tahu kau sengsara... tak dapat nak lelapkan mata bila fikir akan diri kau... berbagai persoalan menerjah di minda ku ini... kau bagaimana di sana....tertanya2 diri ini akan diri kau...

teman....
setelah susah payah kita lalui besama.... kau sudah ku anggap sebagai keluargaku.... bila ku gembira kau akan sama tersenyum.... bila kau sedih kita sama2 menangis.... perjanjian telah kita buat...kata sepakat telah kita kotakan...
teman.....

hati ini sedih bila kau sudah pandai berdusta... segala rahsia kita dulu sudah kau sebarkan .... hanya kerna salah faham...kau sudah tidak ku kenali lagi... perwatakan mu sungguh mengejutkan aku... aku tertanya2 benarkah kau kawan ku??? aku tahu kau sekarang ada ramai kawan...  yang lebih mengerti dari ku ini..... apalah sanggat diri ini berbanding teman mu yang baru......
 teman.......
sungguhnya tidak ada lagi diriku ini di hatimu...  usah kau rasa bersalah ...sesungguhnya aku bersedia mengundurkan diri dari hidupmu...  jangan kau me…

Movie Best

Imej
Nuffnang Premiere Screening – Vampires SuckPosted by Site Admin on 9:00 am101 commentsRead More


Sypnosis
A spoof of vampire-themed movies, where teenager Becca finds herself torn between two boys. As she and her friends wrestle with a number of different dramas, everything comes to a head at their prom.

Date :24 August 2010 (Tue) Time :9.00pmVenue :GSC, 1 Utama (New Wing)Terms & Conditions 1. Only open for Nuffnang Glitterati bloggers.

2. Blog posts submitted must be original and not plagiarized from any other sources.

3. There is no closing date for this mini contest. Late entries with high creativity value will be given a chance to attend the Premiere Screening if they are deemed fit by the judges.

4. Should the blog post written for this mini contest be removed, the participation will be declared void.

5. Invitations will be sent out via email on 20 August 2010 which would require bloggers to reply for confirmation of attendance. If an invitation sent out is not confirmed by…

telur dadar durian.>..>..>..>

assalamualaikum....
resepi saya ni jng sape2 ikut ya...........tak pernah di buat org....saya  yg buat....hihihi...........  sampai skrg kenangan ni jd kenangan manis saya tak akan lupa smpi bila2............ ceritanya mcm ni...............masa masak suami minta masak telur dadar...oklah saya pun masaklah.......... kebetulan durian ada,  musim durian katakan......suami suruh  letak durian dlm budu mkn dng nasi....oleh kerna salah dengar saya pun  goreng telur dadar dng durian.....saya marah sngt2 dng suami tiba2 nak makan telur dadar durian goreng  ....tahulah waktu tu saya tngh mgandung .....saya ingatkan dia mengidam ....apa taknya resepi pelik tak pernah di buat org........hahahhaha....setelah siap telur tu waktu nak mkn tahu ape jdi?????? suami saya gelak sampai tak boleh mkn ......saya yg tngah marah tiba2 ikut sama tglak ....rupa2nya saya salah fahammm.......huhuhu....cuba anda bayangkan mcm mana rupa telur dadar durian goreng......  selamat mencuba.......hihihi..........

pengguguran anak luar nikah

Imej
kenapa harus jd begini??????   setelah  sudah berseronok secara haram  ,  bila jani sudah bernyawa , sanggup kau buang begitu saja hasil keseronokan mu itu???  adakah kamu sudah lupa akan dosa2 yg telah kau lakukan???  tidak takutkah kamu di ' DISANA'  nanti???   insaflah wahai adik2ku sekalian......


tak terfikirkah kita klau pkara spti ini terjadi pada diri kita???   ibu dan ayah memelihara dan mdidik mu sampai kau tahu apa itu nafsu ,apa itu keinginan , dan apa itu haram dan halal.....kenapa kau sngup lakukan yg haram itu...ingin keseronokan dan bila ada yg bnyawa di rahimmu,.....tergamak hatimu mbuang insan  yg suci ini...tak tercuitkah hati mu unt mnyayangi anakmu........YA ALLAH   manusia apakah kamu ini?????  bertaubatlah sesungguhnya pintu taubat masih terbuka...... saya tak nak  cakap apa2 pun........tngok dan renungkanlah kisah ini......  wassalam................

stadium!!!!!!!!!!!

Imej
inilah keadaan terengganu sekarang ini....hati ini tertanya2 bilakah stadium ini akan berdiri megah seperti stadium di negeri2 lain???????  terlalu banyak yg kita dengari bgunan runtuh....kenapa perkara iini boleh terjadi????????  fikir jng tak fikir.......

Nuffnang Premiere Screening – Tekken

Imej
Sypnosis
The critically acclaimed Namco videogame franchise TEKKENTM is set to come to life on the big screen. Rising from the ashes of a crumbled civilization, gladiatorial combat has replaced warfare, and ruthless fighters pit themselves against one another in a bid for global supremacy. In the midst of the greatest tournament ever known, one warrior attempts to fulfill his destiny and become King of the Iron Fist.
Civilization as we know it has been destroyed and in it’s place a dystopian world order has arisen with seven all-powerful corporations controlling the planet. America is under the totalitarian leadership of the mighty Tekken Corporation and it’s CEO Heihachi Mishima (Cary-Hiroyuki Tagawa), who rules absolutely from the capital of Tekken City. Those outside the metropolis’s walls lead a life of fear and despair, fighting for survival as outcasts in a harsh world where resources are scarce. Rising from this poverty is Jin (Jon Foo), who is driven by nothi…

popia!!!!!!!!!!

Imej
SALAM !!!!
  hai jom ikut kisah saya ,...skrg nak raya rmai buat kuih raya....saya juga tak ketinggalan...adalah 1@2 jenih tu.....bolehla dr tak boleh lsung....hahhaha ...tujuk hebat tp dok panda cetong...hihihi...alkisah mcm ni....oleh kerna nok jimat duit ...kononnya nok wak blako...memang boleh tp huruf  'M' besar sngat . jd main kuih cap tunjuk kat kedai @ kawan2 je lah....hahahha...mudahkan....
          kita org buat kuih popia simpul...buat punya buat ....ada ke patut anok saya g bagi kat kawan2 dia kat sekolah...dia kata emak dia yg suruh makan kat sekolah....haiii raya dok lagi tp popia dah separuh tinggal...  waktu mlm smbil negok tv ayah n anak apa lg ....1 bekas boleh hbis 2 beranak tu....tp baguh jg buat promosi `kat adik2 ....dia org yg  bnyk oder untuk keluarga dia org....untung2...hihihi......kakak yg baikkan.....
          seronokkan bila kita masak ada org tolong habiskan...tambah2 pula org yg makan air tngan kita adalah suami yg tersayang n anak yg tercinta.....…

coffewithnuffnang

Time sure passes by in the blink of an eye eh? The month of July has just sneaked up upon us, and you know what a new month brings, right? If you said “the chance to visit the coolest office in town and have coffee at the same time”, you get one gold star from us! It’s time for Coffee with Nuffies again :)

If you haven’t yet heard about our monthly Coffee with Nuffies… well, where have you been?! Here’s a little refresher: Every month, we invite a few Nuffnangers to our office to have a look at how we Nuffies work (MTV and Band Hero are involved), and also get to ask all the burning questions they might ever have about Nuffnang. Last month, we had Vince, Adrian, Samantha, Cheryl and Henry over for coffee, and we chatted about everything under the sun and twisted a fork so it was all in spirals… ah, it’s a long story.

Besides serving good coffee, we also get one of the Nuffies not from the Blogger Relations Department to tag along for coffee to share what it is they do at Nuffnang. Thi…

first time naik kapal terbang

Imej
    salam.

huhuhu....
gembira tak boleh nak byng...
ptma kali naik kapal terbang.....
masa tu kita org nak blik kltn...
dpt pula tiket murah...apa lg cau lah kita 3 beranak...hihihi....
mula2 naik takut juga....
bila kat atas.....
wauuuu...
hihihi....(maklumlah bru naik)
best sngt2...nampak pmdngan bawah
tngok awan berbgai2 bentuk....
masyaallah....cantiknya ciptaan tuhan kan....
aiman(anak) mulut dia sngt bising...
apa taknya...masa duk bawah bising skli duk tnya bila nak naik...
tapi
bila duk atas , bising bila nak turun........
pening!!!
apa2 pu masa tu best sngt2......

laNGsiR!!!!!!!!!!

penatnya badan, semlm tak tido smpi jam 6.30am bru tido....
sbb siapkan langsir org tempah.........huhuhu.....
pg ni ngatuk tapi tak boleh tido......mata ngantuk.....kpala dah sakit.
lega rasa bla tempahan org dah siap....
tapi ...rasa mcm tak caya je boleh siapkan langsir tak sampai 1 hari ....
bnyk jg 9 keping..huhuhu.....hebat juga aku ni kan....hahhaha......perasanla pula!!!!!!!!!!!

air

hari ni taman dahlia takda air, sedang di baiki........satu hari takda air rasa macam
semua tak kena.......nak buat itu salah...ini salah...boleh di katakan hari ni semuanya kerja tak menjadi.......aduh pening sekejap.....

keTAm MasAk LeMak...

bahan2.... ketam 5 ekor lengkuas 3hiris bawang merah 6 ulas bawang putih 3ulas lada kering 3-4 biji santan kelapa kunyit perasa
cara2nya;;;; 1; blan bawang merah n putih ,kunyit , lengkuas n cili kering, 2; panaskan periuk, masukkan bahan yg d bland n ketam. 3; masukkan santan n perasa 4; kacau smpai gelegak 5; sedia unt di hidangkan..

SELAMAT MENCUBA RESEPI INI.............

donat

Imej
bahan A
600 gm tepung gandum
100 gm tepung naik sendiri
100 gm gula
30 gm susu tepung
1 s/k garam
11 gm ( 1 paket) yis mauripan

Bahan B
1 biji telur (pukul sikit)
330 ml air suam
60 gm majerin
1 s/k bread softene

Bahan C
500 ml minyak
1 s/b majerin Coklat cream
250 gm cooking coklat
30 cocoa-butter

Bahan Hiasan
manik warna warni

Cara-Cara
1. Gaulkan semua bahan A supaya sama rata.
2. Masukkan pula bahan B dan kacau rata menggunakan mesin selama 20 minit.
3. Perapkankan selama 1 jam atau sehinga naik sekali ganda.
4. Ambil adunan dan canaikan supaya rata. Terapkan dengan acuan donat.
5. Biarkan donat naik lagi selama 20 - 30 minit.
6. Panaskan bahan C dan masukkan donat . Perlahan api.
7. Goreng donat sehingga kuning keemasan.
8. Angkat dan celupkan dalam cooking coklat yg telah cair.
9. Taburkan hiasan.







jom cuti2 pangkor!!!!

Imej
Malaysia amat kaya dengan warisan budayad di luar bandar dan di bandar . Malaysia juga mempunyai pantai yg cantik , hutan tropika, gua yang sangat menarik dan juga bangunan berkembar di Malaysia. Pengalaman menlancong ke Malaysia akan pastinya meninggalkan kenangan istimewa . contoh;; di Perak
Pulau Pangkol, Lumut, Teluk Intan, dan banyak lagi. Pulau Pangkor menyediakan pelbagai pilihan aktiviti watersport. Bagi yang berani cubalah menunggang banana boat
Yang lasak pula bolehlah berkayak Selain itu, anda boleh juga mencuba jetski.

ikan celup tepung,,,

. Bahan 2 cawan tepung beras
3 s/b tepung gorengan kentucky
1 biji telur [saiz kecil]
air secukup nya [dalam 1/2 cawan]
ikan ..[bersihkan saperti biasa]
[selayang..kembung..selar]

minyak yg banyak


Cara
1. Panasakan minyak. [memang kena gunakan minyak yg banyak dan panas]
2. Bancuhkan adunan dan masukkan air sedikit demi sedikit sambil kacau menggunakan whisker. [tengukkan kepekatan adunan saperti kueh cara/pankek.]
3. Celupkan ikan sekor demi sekor dan goreng sehinggan garing.
4. Angkat dan toskan secukupnya.
5. Hidangkan dengan sos cili.

Berat Badan !!!!!!!!!!!!!!

Imej
Berat badan memang menjadi masalah bg diri ku yang comel ini....mcm mana tak comel,  setiap kli masak aku mesti mkn...mkan, mkan,mkan,....tu je kerja ku...suami suruh aku masak,  aku masak....suami ajak makan aku makan...suami  1 pinggan , aku 3 pinggan...haiiiii mcm mana aku tak comel mcm ni....nasib tak dengan pinggan2 skali aku telan....haiiii nampaknya tiap2 tahun aku beli pinggan baru....hahhaha.....       Bila negok org slim aku pun tanam azam nak kurang makan ,  tp bila masak aku yg dulu gam...hehhehe...  nasib suami ku spoting...pernah skli aku nak sngt kurus ...dia bli HERBALIFE, ...mula2 minumla...dah habis peringkat 1 ok lg...masuk peringkat2 terus ko,  aku  sbb tukar perasa....peringkat 1 perasa vanila ...masuk peringkat 2 kita org cuba tukar perasa strawberry...sekali dua tu ok lah...tp masuk kli ke3 terus ko....tak boleh masuk...lepah tu sibuk dng anak2 terus tak ikut jadual bila mkan...yg dulu dah turun terus naik semula berganda2 pula tu...haiiiiiii  nasib2...bukan salah…

######## NyaMUK ########

Imej
Sering menggunakan ubat nyamuk di rumah???
 haaaaa, tak????????  mana boleh mcm tu....sayanglah diri kita dan hindarilah dari di gigit nyamuk.  walaupun nyamuk kecil, tapi bisa gigitannya itu boleh mengancam nyawa kita dan keluarga kita......
nyamuk..  siang kau hilang,  malam kau menjelma...  mencari mangsa untuk  mengembangkan warismu...  tak kira kecil atau besar mangsa mu itu....  tetap kau telang darahnya...  nyamuk.....  berbagai cara telah aku lakukan....  ubat nyamuk, semburan kementerian kesihatan,dan bermacam2 lagi..  tapi.....  kau tetap ada.....aku hilang arah....aku hilang punca untuk membasmimu...  setiap kali gigitan meninggalkan kesan pada diriku...  kalau tak menyakitkan aku tak kisah...ini menyakitkan...  tak pasal2 aku mengaru seperti beruk...

Popia sedap

Imej
Gambar sekadar hiasan dari mat yee's flickr

Bahan-bahan: 1 Paket kulit popia saiz besar 1 Paket isi ayam (dipotong kecil) 1 Paket sayur campur (sederhana) 2 ulas bawang putih (dicincang halus) ½ cawan air 1 kiub pati ayam Sedikit garam Minyak untuk menggoreng
Cara-cara: Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang putih hingga naik bau. Masukkan isi ayam dan sayur campur. Kacau, masukkan air, garam dan pati ayam. Biarkan hingga air kering dan sayur masak. Biarkan sehingga inti agak sejuk sedikit. Masukkan inti keatas kulit popia, gulung seperti biasa. Goreng hingga keemasan.

Cucur Udang Cicah So

Imej
Bahan-Bahan
1 cawan tepung
Segenggam taugeh
  daun kuchai (atau daun bawang)
1 camca tepung kunyit
Sebiji telur
udang, udang kering ATAU ikan bilis
secubit garam

Cara-Cara


Gaulkan kesemua bahan di atas. Goreng dengan minyak panas. Mudah bukan?

UNIC - Aisya Humaira' lirik

Ke Makam Bonda-UNIC

 maafkan diri ini ibu.....>.>

Nasyid - Di Pondok Kecil (Bazli UNIC ft. Ae Man)- FULL Version

##### ALaM yANg inDAh !!!!!

Imej
SALAM DI PAGI INI........ sejuk  mata memandang , tenang jiwa melihat, nyaman udara yang di sedup rasa segar seluru badan... kagum dengan ciptaan Tuhan Yang Maha Esa... tidak tercapai dek fikiran  manusia untuk mencantikan alam sedemikian rupa.... tanpa kemahuannya sesuatu tidak akan terjadi.... begitulah manusia tanpa usaha tak akan berjaya.....
haiwan pun tahu bagaimana untuk berkasih sayang...kita bagaimana???? kalau kita tahu kenapa perkara2 yg tak elok terjadi???  kerana ketiadaan iman dalam diri seseorang , maka terjadilah berbagai2 kisah di muka bumi ini....


alam yang sudah cantik kenapa kita harus rosakkan????  kenapa harus menebang balak secara berleluasa???  tidak sayangkah kita pada alam kita???  ekonomi, ekonomi juga tapi jangan rosakkan alam yang cantik ini.....

masyaallah....  cantikan pemandangan di malam hari....tidak bersyukurkah kita dapat melihat pemandangan ini??? kasihan pada orang2 yang tidak mampu melihat alam ini,  tapi mereka selalu bersyukur  walaupun itu bukan kemahuan mer…

MASAK NASI!!!!

Imej
   Bestkan nasi kat atas....saya bukan nak cerita cara2 nak buat nasi mcm kat atas tu...saya cuma nak bagi petua mcm mana nak masak nasi  dan cara nak menggatasi masaalah nasi telajak masak ( hagus) . kalau nak sukat air tak nak bagi nasi keras guna cawan yang sukat beras atau boleh guna jari untuk menyukat air....
   Bagi saya, saya lagi suka sukat menggunakan cawan yang menyukat beras kerana senang....contoh...katakan beras 3 cawan air 4 cawan.  lebihkan 1cawan....bg sapa-sapa yang tak suka makan nasi keras boleh cuba cara ni....        Bagi yang masak menggunakan dapur gas pula, kalau nasi "terlebih masak"( hagus ) ia menggeluarkan bau yang kurang menyenangkan hidung kita....jadi saya syorkan supaya kita gunakan arang.  arang boleh menyahkan bau tadi....basuh dahulu arang tadi, masukkan dalam periuk...lama kelamaan bau yang hangit tadi berangsur hilang.....letak daun pandan pun boleh.......BAGI SAPA2 YANG NAK KONGSI , SILAKAN...JANGAN MALU AND SEGAN...............

REHATKAN MINDA ....

Imej
lari dr kota untuk seketika bg menenangkan fikiran yang berserabut dan jiwa yang gundah gelana. ambillah satu waktu untuk diri sendiri atau bawa keluarga pergi rehat2kan diri di tempat2 yang menarik contoh pergi pantai, air terjun, dan sebagainya.....lupakan sekejap hal2 kerja.....berikan kegembiraan untuk diri sendiri dan keluarga....
tak tahu nak naik ape???  jangan kusutkan fikiran kita nak naik apa, nak pergi melancong kat negeri mana??? klau tkita mampu boleh melangkah jauh sedikit, tapi jika tak mampu boleh juga tenangkan fikiran,  pergi berkelah ke, pergi air terjun, mancing ke, dan berbagai riadah kita boleh lakukan,....janji fikiran kita tenang dan tiada tekanan untuk seketika....
Di negara kita banyak tempat2 menarik yang boleh kita lawati...mempunyai pantai yang cantik, hotel yang baik, pemandangan yang unik dan menarik,....juadah yang best2 ada di sediakan dan juga berpatutan...kenapa kita tak menghargai khazanah bumi kita???   fikir- fikirkan lah.............

ustaz azhar idrus..lawak habis!!

lepas dengar cuba2la insafkan diri.

renungan bersama

Imej
* Ada tiga golongan orang yang paling menyesal pada hari kiamat : (1) orang yang memiliki budak ketika di dunia, ternyata pada hari kiamat budak tersebut memiliki prestasi amal yang lebih baik darinya, (2) orang yang mempunyai harta tetapi tidak mau bersedekah dengannya sampai ia meninggal dunia, kemudian harta tersebut diwarisi oleh orang yang memanfaatkan harta tersebut untuk bersedekah di jalan Allah, dan (3) orang yang mempunyai ilmu tetapi ia tidak mau mengambil manfaat dari ilmunya, lalu ilmu tersebut diketahui oleh orang lain yang mampu mengambil manfaat darinya.” (Sufyan bin ‘Uyainah)* Akhlak yang paling mulia adalah menyapa mereka yang memutus silaturahim, memberi kepada yang kikir terhadapmu, dan memaafkan mereka yang menyalahimu.”
(HR Ibnu Majah)
* Aku belum pernah melihat orang yang paling lama bersedih daripada al-Hasan. Ia berkata, kita tertawa, sementara bisa jadi Allah yang telah melihat amal-amal yang telah kita perbuat berfirman, ‘Aku ti…

ikan celup tepung,,,

. Bahan 2 cawan tepung beras
3 s/b tepung gorengan kentucky
1 biji telur [saiz kecil]
air secukup nya [dalam 1/2 cawan]

ikan ..[bersihkan saperti biasa]
[selayang..kembung..selar]

minyak yg banyak



Cara
1. Panasakan minyak. [memang kena gunakan minyak yg banyak dan panas]
2. Bancuhkan adunan dan masukkan air sedikit demi sedikit sambil kacau menggunakan whisker. [tengukkan kepekatan adunan saperti kueh cara/pankek.]
3. Celupkan ikan sekor demi sekor dan goreng sehinggan garing.
4. Angkat dan toskan secukupnya.
5. Hidangkan dengan sos cili.

*** SALAM PerKEnaLAn ****

Imej
..SALAM...

hai saya ekin...saya tak tahu nak tuis apa kat cni. saya tulis apa yang saya tahu ya....saya ni suri rumah tangga( suri rumah bukan tangga tauu) . saya ni pemalu, jng tak tau belom stak je,tp bilo dah den stak panah kan minyok , ha maso tu den tak tahu doh nok breknyoo...hihihi. sebenar nya gambor yg comel ini bukan nyo den...kihkihkih...ini mak mertuaku....hihihi... haaaa nok negok gambor den????sabor2.. nanti den tunjuk leh....




haaaaaaaa...ini la keluarga saya... ape  tak berapa jelas gambar?? hehehe  saje je wak gimik...tu pon klu gimik..saya ni banyak idea, tp malas nok tulis, penat..saya taip la ya, hehehe...jng marah ye gurau je..tanpa gurau tak ada senyuman,..tanpa senyuman wajah yang cantik akan nampak usam seperti dimamah usia, sedangkan usia masih muda...kenapa mesti merosakkan wajah yang cantik itu??? senyumlah walau ingin marah sekalipun..kerna orang yg melihat akan fikir kita seorang yg penyabar...tak gitu...hehehe....Saya ni pandai masak,  tapi bilo den masak ,  …